Vrijwilliger op het scholingsproject

NCS is een project waarbij kinderen die in omstandigheden verkeren waardoor ze niet naar school kunnen door ons gedurende een jaar worden opgevangen. Dagelijks ontvangen ze Engelse les en de beginselen van onderwijs om hen aan te leren dat ook zij kunnen leren en dat deze mogelijkheid ook voor hen is weggelegd.  Deze kinderen kennen doorgaans alleen “de taal van de straat” zowel in woord als gedrag. Het eerste jaar wordt dus ook voornamelijk gewerkt aan hun gedrag en hen wordt geleerd dat leren ook leuk kan zijn. Na een jaar op ons project gaan ze naar het reguliere onderwijs. Via ons project wordt het hele scholingsproces -voorbereidende jaar en volledige lagere school- door ons gesponsord. Een kansloos. kind krijgt dus op deze wijze de kans om een volledige lagere schoolopleiding te verkrijgen. Via het project neemt het leven van een kind letterlijk een wending. Momenteel hebben we 62 kinderen binnen het project die via ons een opleiding volgen. De groep is groot en de kinderen komen binnen zonder enig niveau of leerervaring. Qua leeftijd en niveau kunnen ze erg verschillen. Ze zijn doorgaans niet gewend om sociaal in een groep te functioneren, ze kunnen dus danig rumoerig en agressief zijn ondanks dat het nog maar jonge kinderen zijn. Ze kunnen zich doorgaans niet lang concentreren dus tussendoor vinden er veel ontspanningsactiviteiten plaats zoals sport en spel.

 

Wat zoeken we

Eigenlijk zoeken we iedereen die enthousiast is om met deze moeilijke groep te werken. Binnen het project zijn zo ontzettend veel taken dat het moeilijk wordt om een exacte taakomschrijving te geven. Zaken die ‘opgepakt’ moeten worden zijn:

  • Assistentie tijdens de ochtendlessen. Dit kunnen algemene taken zijn, maar er is ook ruimte om lessen over te nemen en als zelfstandig lerares op te treden.
  • Individueel assistente. Sommige kinderen kunnen nog niet goed functioneren in de klassituatie. Zij worden dan apart genomen en met hen worden individueel bepaalde leermomenten ingelast.
  • Sport en spelactiviteiten. Kinderen uit deze doelgroep hebben een korte concentratieboog. Sommige gaan na een kwartiertje al “keten” Er zit dus veel afwisseling in het lesprogramma en voor een deel maakt ook sport en spel daar deel van uit.
  • Lessen “leren” aan de lokale leraren. Hoewel we een dvd speler in de klas hebben en kunnen werken met programma;s als sesamstraat (in het Engels uiteraard) is het niet “eigen” voor de lokale leraren om met dit soort middelen te werken. Een enthousiaste vrijwilliger uit het westen kan dus allerlei nieuwe leermethodieken achterlaten aan de lokale leerkrachten die daar zeker voor open staan.
  • Leeshulp. Veel van de kinderen hebben grote moeite om een lesprogramma in het Engels te volgen en ze hebben extra hulp nodig om het Engels te leren lezen en begrijpen. Doorgaans gebeurt dit individueel, maar er zijn ook allerlei andere activiteiten te bedenken en in te vullen.
  • Creatieve activiteiten Zowel tijdens het ochtendprogramma als middagprogramma zijn de kinderen erg geïnteresseerd om creatief bezig te zijn. Dat varieert van “knippen en plakken” tot stoepkrijten, vouwen, kleuren, tekenen en alles wat verder maar denkbaar is.

 

Contacteer ons

Interesse? Stuur Eef een mailtje op eef@tamale.nl met als titel “vrijwilliger scholingsproject”.